کد مطلب:1484 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:257

وقت نافله های یومیه


776- نـافـلـه نـمـاز ظهر پیش از نماز ظهر خوانده می شود , و وقت آن از اول ظهر است , و تا موقعی كه مـمكن باشد آن را پیش از نماز ظهر خواند وقت آن ادامه دارد , ولی اگر شخص نافله ظهر را تا موقعی كه آن مقدار از سایه شاخص كه بعد از ظهر پیدا می شود به اندازه دو هفتم آن شود - یعنی اگر درازای شاخص هـفـت وجـب بـاشـد مقدار سایه به دو وجب برسد - تاخیر بیندازد بهتر است كه در این موقع نماز ظهر را بخواند.



777- نـافله عصر پیش از نماز عصر خوانده می شود و وقت آن تا موقعی كه ممكن باشد آن را پیش از نماز عـصر خواند ادامه دارد ولی چنانچه شخص نافله عصر را تا موقعی كه سایه شاخص به چهار هفتم آن برسد تـاخیر بیندازد بهتر است كه در این موقع نماز عصر را بخواند , و چنانچه بخواهد نافله ظهر یا نافله عصر را بعد از وقت آنها بخواند می تواند نافله ظهر را بعد از نماز ظهر و نافله عصر را بعد از نماز عصر بخواند و بنابر احتیاط نیت ادا و قضا نكند.



778- وقـت نـافـلـه مـغرب بعد از تمام شدن نماز مغرب است و تا وقتی كه ممكن باشد آن را پس از نماز مغرب در وقت بجا آورد , ولی اگر شخص نافله مغرب را تا وقتی كه سرخی طرف مغرب - كه بعد از غروب كردن آفتاب در آسمان پیدا می شود - از بین برود تاخیر بیندازد بهتر است در آن موقع نماز عشا را بخواند.



779- وقـت نافله عشا بعد از تمام شدن نماز عشا تا نصف شب است , و بهتر است بعد از نماز عشا بلا فاصله خوانده شود.



780- نافله صبح پیش از نماز صبح خوانده می شود , و وقت آن بعد از گذشتن از وقت نماز شب به مقدار انـجام آن می باشد و تا وقتی كه ممكن است آن را پیش از نماز صبح بجا آورد وقت آن ادامه دارد ولی اگر شـخـص نـافله صبح را تا وقتی كه سرخی طرف مشرق پیدا شود تاخیر بیندازد بهتر است كه در این موقع نماز صبح را بخواند.



781- اول وقت نافله شب بنابر مشهور نصف شب است و تا اذان صبح وقتش ادامه دارد , و بهتر آن است كه نزدیك اذان صبح خوانده شود.



782- مـسـافـر و كسی كه برای او سخت است نافله شب را بعد از نصف شب بخواند می تواند آن را در اول شب بجا آورد.